Mākslas centra "Zuzeum" Lielajā zālē no 9. februāra līdz 19. maijam apskatāma izstāde "Kur lai paslēpjās!", kas aicina iepazīt Latvijas mākslu no 1945. līdz 1990. gadam
Šajā ģeopolitiskajā situācijā, kad jau vairāk nekā divus gadus turpinās Krievijas iebrukums Ukrainā, atskats uz Latvijas mākslu okupācijas un totalitārā režīma laikā iegūst gan mākslinieciskas, gan sociālas, gan politiskas dimensijas. Izstādē apskatāmi vairāk nekā 350 padomju okupācijā radīti Latvijas mākslinieku darbi. Ekspozīcija veidota no Zuzānu privātās kolekcijas, 15 vienības nākušas no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krātuvēm un daži darbi – no privātajām kolekcijām, kā arī Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīva materiāliem.
Kā vēstīts mākslas centra "Zuzeum" tīmekļa vietnē, izstādes nosaukums "Kur lai paslēpjās!" ne kā jautājums, bet konstatējošs kliedziens, apzinoties padomju realitāti, izskan mākslinieka Roberta Stārosta 1954. gada zīmējuma spontānajā parakstā. Autora rakstītais ar gramatiski nekoriģēto izteiksmi skaudri iezīmē eksistenciālās izvēles, kādas cilvēkiem bija jāizdara. "Šis nosaukums pasvītro kuratores Sandras Krastiņas ieceri veidot izstādi ap diviem atskaites punktiem – varas angažētajām tematikām un mākslinieku meklējumiem brīvas izteiksmes valodā." Vārds "paslēpjās" izstādes nosaukumā apzināti rakstīts ar garo "ā", kā to lietojis arī pats mākslinieks.
Izstāde rosina jautāt – kā radošais process norisa toreiz – padomju okupācijas gados? Cik laimīga vai nelaimīga bija sabiedrība un mākslinieki, kas pieredzēja šo laiku? Cik bieži māksliniekiem bija jāglezno Ļeņins un sarkanie karogi? Vai šie politiskie komunistu motīvi latviešu padomju mākslā bija noteicošie?
Izstādes "Kur lai paslēpjās!" kuratore, māksliniece Sandra Krastiņa par darbu atlasi ekspozīcijai saka: "Lai esences formātā izsekotu mākslas mantojumam gandrīz piecdesmit gadu ilgumā, izstādē izceļam artefaktus no dažādām mākslas disciplīnām: glezniecības, grafikas, tēlniecības, grafiskā dizaina, plakāta, fotogrāfijas, unikālā un rūpnieciskā dizaina." Izstādes ekspozīcija ir sadalīta desmitgadēs, tādā veidā aptverot pusi gadsimta Latvijas padomju mākslā, un vissenākie darbi šajā izstādē skar Staļina laiku.
Bez Ļeņina un karogiem neiztikt
Staļina laika, pagājušā gadsimta 40. un 50. gadu sākumā tapušie plakāti atspoguļo to, kādam bija jābūt ideālam padomju pilsonim. Viņš, kā likums, bija jauns un priecīgs cilvēks. Mūsdienu jaunā paaudze to varētu asociēt ar laimē starojošu "supermeni". Plakātos tika izcelti padomju cilvēku labi trenētie un skaistie augumi, žilbinošie smaidi un apgarotās sejas. Viņu skatieni cerīgi un pārliecinoši vērās saulainajā tālē. Padomju cilvēks bija varošs un enerģijas pilns un nekavējoties bija gatavs ķerties klāt padomju valsts celtniecībai. Staļina laika plakāti izslēdz to, ka kādam varētu nebūt mutē kāds zobs vai viņa mati nebūtu saķemmēti. Darbaļaudis plakātos un gleznās redzami skaisti un kopti, kaut arī var būt nosmērējušies ar sodrējiem, tomēr enerģijas un līksmes pilni.
Starojošā padomju cilvēka tēma, ar kuru saistās padomju dzīves attēlojums Staļina laikā, ir tikai viena ļoti neliela daļa no visas plašās izstādes "Kur lai paslēpjās!" ekspozīcijas. Balstoties uz Kārļa Marksa teicienu, ka reliģija ir opijs tautai, varētu tālāk paplašināt narkotiku tēmu, ar ironiju sakot, ka padomju vara bija kā laimi un prieku izraisoša psihotropa viela Staļina laika plakātos redzamo cilvēku sejās – te nav ne mazāko cilvēcisko skumju vai šaubu, ir tikai padomju varas apreibinātā laimes sajūta.
50. gadu otrajā pusē pēc Staļina nāves plakātu stils karsi izmainījās, mākslā ienāca modernisms, kas plaši redzams izstādes "Kur lai paslēpjās!" artefaktos.